Speerpunten

In de zorg voor de kinderen hebben we deze speerpunten ofwel hoofddoelen gesteld:

Veiligheid

Veiligheid is voor ieder mens een primaire basisbehoefte. Als er niet aan deze basisbehoefte is voldaan is een mens niet in staat om zich te ontwikkelen of überhaupt fijn te voelen. Onze cliënten kunnen niet voor hun eigen veiligheidzorgen. Door hun beperking zijn ze erg kwetsbaar en lopen ze continu gevaar. Vaak hebben onze cliënten al veel onveiligheid ervaren. Wij richten ons daarom in de eerste plaats op het creëren van een veilig klimaat. Wij zien veiligheid als een geheel van fysieke, emotionele en sociale veiligheid. Wij zorgen dat kinderen zich hier veilig voelen en zich op een veilige manier kunnen uiten. Ook willen we dat het biologische netwerk zich hier veilig voelt. We kijken vanuit een positief focus naar kinderen en hun ouders en kijken naar wat wél kan en goed gaat.

Verbondenheid

Voor elk mens is verbondenheid een eerste levensbehoefte. Verbondenheid geeft het gevoel erbij te horen, je voelt je gezien en gehoord. Vanuit verbondenheid kan een kind de wereld gaan ontdekken en kan het kind gaan groeien en leren differentiëren.
Voor onze kinderen is deze verbondenheid niet automatisch aanwezig. Onze cliënten hebben allemaal een verstoorde hechtingsontwikkeling doorgemaakt. Een veilige inbedding in het (eigen) systeem is niet vanzelfsprekend. Het vraagt daarom van ons als gezinshuisouders dat wij actief zorgen voor de verbinding met het netwerk en de betrokken omgeving van het kind. Ook gaan wij als gezin een verbinding aan met het kind en zijn/haar netwerk.

It takes a village to raise a child

Wij zijn als gezinshuis geen eiland. Verbondenheid met de omgeving is voor ons erg belangrijk. Onze cliënten kunnen profiteren van ons netwerk. Het netwerk is met ons gezinshuis meegegroeid en heeft een plek in ons dagelijks leven.
Het gezinshuis is ook verbonden met andere gezinshuizen en professionals. We vinden het belangrijk om kennis en ervaringen te delen en zien dat als verrijking van onze zorg.

Zeggenschap/invloed

Als een kind zich veilig voelt en zich kan gaan verbinden met zijn veilige en vertrouwde omgeving en gezinshuisouders, kan het kind de wereld om zich heen gaan ontdekken. Het kind kan gaan exploreren. Het kan gaan ontdekken wat hij/zij wel en niet prettig vindt en zo leren differentiëren. Zo leert een kind keuzes te maken en kan het kind invloed gaan uitoefenen op zijn/haar omgeving. Wij zien invloed en zeggenschap als een belangrijk onderdeel van onze zorg. Dit omdat wij van mening zijn dat zeggenschap over je eigen leven iets is dat je mens maakt. Zeggenschap geeft je mogelijkheden om invloed uit te oefenen over je eigen leven. Dat kan in het heel groot zijn, maar het kan ook iets kleins zijn (bijv. de keuze uit twee speeltjes.)

Ook vinden wij het belangrijk dat, waar mogelijk de biologische ouders van de cliënten zeggenschap hebben. Ook als ouders geen gezag hebben, willen wij ze betrekken in de keuzes die er gemaakt worden rondom het leven van hun kind. Dat kan iets groots zijn maar ook iets kleins en praktisch zoals de keuze van het kapsel, traktaties op school of welk brilmontuur. We hebben ook hier de focus op wat wel mogelijk is.

Ontwikkeling

Als een kind zich veilig en verbonden voelt en als een kind enige vorm van invloed ervaart, krijgt het ruimte om zich te gaan ontwikkelen. Voor onze kinderen is “ontwikkeling” niet zo vanzelfsprekend. Door de combinatie van hun verstandelijke beperking, trauma, medische problematiek en hechtingsproblematiek is hun ontwikkeling gestagneerd en vraagt het veel aandacht en kennis om de ontwikkeling weer op gang te brengen en te houden.

Wij richten ons in onze zorg voor de kinderen op het stimuleren van de cognitieve, sociaal-emotionele en motorische/fysieke ontwikkeling. We sluiten aan bij waar het kind staat en bij diens interesses. Van hieruit werken we planmatig toe naar het op gang brengen en behouden van de ontwikkeling. Dit doen wij niet alleen. We vinden het belangrijk om samen te werken met verschillende disciplines zoals school, OKC, artsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, gedragswetenschappers en verpleegkundigen.

Onze kinderen ontwikkelen zich in hun eigen tempo en op hun eigen manier. We hebben een positief focus en kijken naar de kleine stapjes die een kind maakt. Door de kleine stapjes uit te lichten en te benadrukken, kan een kind zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelen.