Klachtenprocedure

Het kan gebeuren dat je een klacht hebt over gezinshuis de Wendel. Een klacht is dat je aangeeft dat je ontevreden bent over hoe je behandeld wordt door het gezinshuis of een medewerker van het gezinshuis. Zo’n klacht kun je op verschillende manieren aan ons kenbaar maken.

Via ons

Het liefst bespreken wij een klacht direct met jou, op een rustig tijdstip. Neem gerust contact met ons op en neem eventueel je ouders of vertegenwoordigers mee.  Je kunt hierbij ook de hulp vragen van de vertrouwenspersoon.

Via de vertrouwenspersoon

Het is ook mogelijk om bij een klacht contact op te nemen met onze onafhankelijke vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon is werkzaam voor Jeugdstem (voorheen Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) en dus niet werkzaam voor gezinshuis de Wendel. De vertrouwenspersoon oordeelt niet over de klacht. De vertrouwenspersoon kan helpen bij het formulieren van de klacht en kan advies geven over hoe de klacht het best ingediend kan worden.

Vanuit de jeugdwet kun je jouw klacht bespreken met deze vertrouwenspersoon van Jeugdstem. De hulp van de vertrouwenspersoon is gratis. Wil je meer informatie? Kijk dan op de website van Jeugdstem: www.jeugdstem.nl of bel Jeugdstem: 088 555 1000

Ook vanuit de Coöperatie Boer en Zorg, waarbij we zijn aangesloten, is er een vertrouwenspersoon bereikbaar. De vertrouwenspersoon voor Gezinshuis de Wendel vanuit de  Coöperatie Boer en Zorg is Ben Eikelboom. Je kunt hem bellen op telefoonnummer 06-25377642. Hij zal dan met jou een afspraak maken om er over te praten. Om hem te bellen mag je altijd de telefoon van het gezinshuis gebruiken. Ben Eikelboom is ook de klachtenfunctionaris van het gezinshuis. Hij helpt je bij het oplossen van de klacht en kan je ook verder helpen als het informeel oplossen niet lukt.

Via de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg of de erkende Geschillencommissie Landbouwzorg

Als je er met de gezinshuisouders en met behulp van de vertrouwenspersoon niet uitkomt, kun je via de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg of de erkende Geschillencommissie Landbouwzorg, je klacht indienen.

Je kunt eerst naar de klachtencommissie gaan en dan naar de geschillencommissie, maar je kunt ook direct naar de geschillencommissie stappen.

Voor meer informatie over en het reglement van de Landelijke Klachtencommissie zie: https://www.iar.nl/klachtencommissie/

Schrijf dan een brief of e-mail naar de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg.

  • Vermeld in de brief:
  • Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger, of van diegene die je helpt bij het maken van de brief; 
  • De naam, het adres en telefoonnummer van het gezinshuis en de persoon over wie je een klacht indient;
  • Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover je een klacht hebt;
  • De reden waarom je hier een klacht over hebt;
  • Een beschrijving over wat je al hebt gedaan om tot een oplossing van de klacht te komen;
  • Stuur je brief naar: 

  • Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de Klachtencommissie.

De landelijke klachtencommissie gaat de klacht onderzoeken. Het kan zijn dat je wordt gebeld of dat de commissie bij het gezinshuis of andere locatie op bezoek komt om meer informatie te vragen aan jou en aan het gezinshuis. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of je klacht terecht is en welke dingen het gezinshuis en jij zouden kunnen verbeteren. Informatie over de klachtafhandeling kan ook telefonisch worden opgevraagd: 0317-424181

De behandeling van de klacht door de klachtencommissie brengt voor de klager geen kosten met zich mee.

Over de klachtencommissie

Het doel van de klachtencommissie is dat elke jeugdige  zijn of haar klacht kan indien en in behandeling kan laten nemen. Het is van belang dat er iemand is die met de klachten om kan gaan. Elk gezinshuis moet daarom een onafhankelijke klachtencommissie hebben die integer is en in vertrouwelijkheid zorgt voor een goede afhandeling van de klacht. Onze klachtencommissie is onderdeel van Boer en Zorg en doet die werk voor ons sinds 2020. We maken het bestaan van deze commissie kenbaar aan onze jeugdigen bij de start van de plaatsing.  Het protocol/klachtenreglement is beschikbaar via de gezinshuisouders of de vertrouwenspersoon.   

De klachtencommissie:

  • Is er voor de jeugdige en onpartijdig, integer en te vertrouwen
  • Is goed, snel en laagdrempelig te bereiken
  • Weet hoe een klacht op de juiste plek in behandeling genomen kan worden
  • Werkt aan de hand van een protocol of reglement
  • De klachtencommissie is te bereiken via https://www.iar.nl/klachtencommissie/          
  • Het emailadres van de klachtencommissie is info@iar.nl